Leerlingen beleven bruisende Cultuurdag

6 juni 2018

In samenwerking met Kleinkunstig heeft RSG Wolfsbos een spetterende Cultuurdag vol workshops georganiseerd voor leerlingen van locatie Dikkenberg. De workshops werden gegeven door professionele artiesten en kunstenaars die tevens gekwalificeerd docent zijn. Leerlingen konden onder andere kiezen uit workshops virtual reality, beatmaking, grime (wonden maken) en free running.

Cultuur essentieel binnen onderwijs

Tara Kiers, docent van RSG Wolfsbos en organisator van de Cultuurdag, geeft aan: “Ik denk dat cultuur een essentieel onderdeel is binnen het onderwijs. Of dat nu is in de vorm van lessen of projecten maakt wat mij betreft niet uit. Op een dag als deze komen leerlingen op ongedwongen wijze in aanraking met vormen van cultuur die voor velen van hen helemaal nieuw zijn. Vaak associëren ze het begrip cultuur met saaie activiteiten helaas. Een voordeel van de workshops op eigen locatie is dat het laagdrempelig blijft en de leerlingen zich vrij voelen om met enthousiasme te participeren en zich onder te dompelen in cultuur in de breedste zin van het woord.”

Virtual reality

Virtual reality is een relatief nieuwe digitale technologie waarmee leerlingen letterlijk in een virtuele 3D-wereld kunnen stappen en rondkijken. De technologie wordt onder andere al toegepast in de architectuur, de petrochemie, de medische wereld, de lucht- en scheepvaart, games en de automobielindustrie. Tijdens deze workshop konden de leerlingen hun eigen VR-film maken. Tara Kiers licht toe: “Veel leerlingen wilden dat wel een keer uitproberen. Leerlingen waren ontzettend enthousiast om virtual reality zelf te ervaren en te ontdekken hoe dit kan worden toegepast. De film werd opgenomen met een speciale virtual reality camera die in het midden van de klas stond opgesteld. De camera filmt 360 graden in het rond. Alles om de camera heen is te zien en de kijker kan dus rondkijken. De leerlingen waren heel creatief met het bedenken en acteren in hun eigen film. Het leuke van het filmen in virtual reality is dat alle leerlingen tegelijk een rol kunnen spelen.”

Beatmaking

Ook voor de workshop beatmaking was veel animo. Niet zo gek natuurlijk, want dancemuziek is ontzettend populair: Afrojack, Hardwell en Martin Garrix bestormen wereldwijd de hitlijsten. Tijdens de workshop Beatmaking kregen de leerlingen uitleg hoe ze met digitale beats een eigen nummer kunnen mixen. Ze moeten daarbij letten op de snelheid van de beats, het ritme en het toevoegen van effecten. Uiteindelijk wordt het hele nummer opgenomen en krijgen leerlingen hun eigengemaakte nummer in MP3. Hoe cool is dat! Tara Kiers vertelt: “Vanuit alle jaargangen kwamen er leuke reacties en verrassende resultaten. Leerlingen gingen met een glimlach het weekend in na deze inspirerende ochtend. Zo’n dag is zeker voor herhaling vatbaar en zeker als je beseft dat een groot aantal pubers nu inziet dat cultuur helemaal niet saai is.”


Leerling experimenteert tijdens de Cultuurdag met een virtual reality bril.

 

« ga terug