Login
1 september 2021 Leerlingen analyseren eigen verkeersgedrag

De scholen zijn weer begonnen, dat is ’s ochtends goed te merken op de fietspaden in en om Hoogeveen. Eenmaal op het voortgezet onderwijs komen bijna alle leerlingen op de fiets naar school. Daarom kiest RSG Wolfsbos er ook dit jaar weer voor om voor haar leerlingen een projectdag over verkeersveiligheid te organiseren.

Veilig onderweg
Roelina Zwiers, projectcoördinator onderbouw en sportdocente bij RSG Wolfsbos geeft aan: “Het is zo fijn dat de leerlingen na de zomervakantie weer ‘gewoon’ allemaal naar school mogen. De meeste leerlingen komen op de fiets. Veiligheid vinden we heel belangrijk, niet alleen op school maar ook wanneer de leerlingen onderweg zijn van en naar school. Het creëren van een veilige leef- en leeromgeving voor onze leerlingen komt ook terug in het ambitieplan van onze school. Daarom starten we ook dit schooljaar met een projectdag over verkeersveiligheid voor leerlingen van tweede klas.”

‘ik zie ik zie wat jij niet zag’
Gedurende de projectdag wordt er voorlichting gegeven in de meest uiteenlopende vorm. Zo laten gastdocenten van Contact Onderwijsadviesbureau middels een workshop de leerlingen ‘de dode hoek’ van een vrachtwagen ervaren. Met behulp van een echte vrachtwagen wordt buiten in de praktijk onderzocht wat een dode hoek is en hoe de leerlingen hier op een veilige manier rekening mee kunnen houden. Ook wordt er met elkaar gekeken naar een verkeersfilm en de theatervoorstelling ‘ik zie ik zie wat jij niet zag' van theater Plots. Tijdens de voorstelling worden verhalen gespeeld die gaan over verkeer en worden leerlingen uitgedaagd om op zoek te gaan naar hun eigen gedrag in het verkeer. Roelina Zwiers vertelt enthousiast: “Opvallend vond ik de interesse, de eerlijkheid en de openheid van de leerlingen. Ze hielden zichzelf echt een spiegel voor, analyseerden heel realistisch hun eigen verkeergedrag en kwamen met verbeterpunten. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun klasgenoten.  Ik kreeg er kippenvel van hoe leerlingen zich zo kwetsbaar op durven stellen in de groep door hun eigen, soms erg verdrietige verhaal over ervaringen in het verkeer te vertellen. Dat betekent dat ze zich veilig voelen op onze school en dat is wat wij als school hoog in het vaandel hebben staan.”  

Verkeersdebat
Aansluitend gingen leerlingen onder leiding van ‘ TeamAlert’ met elkaar in debat over stellingen die te maken hebben met verkeerveiligheid. De stellingen ‘Het gebruik van je mobiele telefoon op de fiets vergroot de kans op een ongeluk’, ‘het is gevaarlijker om met z’n drieën naast elkaar te fietsen, dan met z’n tweeën’, leverde openhartige gesprekken en enthousiaste discussies op. Kortom, een leerzame start van het nieuwe schooljaar!

Leerlingen analyseren eigen verkeersgedrag
Terug naar het overzicht